O tym, że bieganie jest zdrowe i niezwykle korzystne dla organizmu, nie trzeba już chyba nikogo przekonywać. Wiele osób, które chciałyby zacząć przygodę z bieganiem wciąż zastanawia się, która pora jest do tego lepsza – poranek czy wieczór. Choć odpowiedź na powyższy dylemat nie jest taka prosta, to postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości w tej kwestii. Kiedy powinno się biegać – rano czy wieczorem?

Bieganie rano – wady i zalety

Badania z USA pokazują, że większość osób aktywnie i regularnie biegających decyduje się raczej na godziny poranne. Źródeł tej decyzji badacze doszukują się w kilku prawidłowościach. Po pierwsze, biegając rano nasz organizm zazwyczaj spala znacznie więcej kilokalorii, co pozytywnie wpływa na tempo odchudzania oraz nasze samopoczucie. Po drugie, bieganie nad rankiem odbywa się przy dużej ilości światła, które jest niezbędne dla naszego organizmu, np. poprzez wytwarzanie witaminy D.

Po trzecie, wczesne wstawanie sprzyja aktywności fizycznej i dobrze działa na motywację do działania – osoby o chronotypie lwa częściej dbają o siebie i uprawiają sporty. Z tych wszystkich naturalnych tendencji najważniejsza jest ta pierwsza, czyli kwestia szybszego spalania kalorii. Dlatego osoby intensywnie odchudzające się powinny wybrać raczej godziny poranne, oczywiście przy zastrzeżeniu, że treningi będą sumienne oraz regularne. Jeżeli chodzi o wady porannego biegania, to na pewno jest nimi relatywnie duży ruch, zimna pogoda, a także kwestia zmęczenia przez resztą dnia – wyjątkowo intensywny trening pozbawi nas energii i może znacząco utrudnić pracę czy naukę.

Czy warto biegać wieczorem?

Choć większość z nas preferuje dzień, spora część populacji najlepiej czuje się w godzinach wieczornych, co przekłada się też na kwestię aktywności fizycznej. Bieganie wieczorem jest wtedy czymś naturalnym i niezwykle wygodnym. Wśród zalet aktywności fizycznej w wieczornej porze należy przede wszystkim wyróżnić jej pozytywny wpływ na komfort snu. Bieganie na kilka godzin przed snem pozwala na zmniejszenie ilości hormonu stresu (kortyzolu) we krwi, co przekłada się na lepsze samopoczucie, szybsze zasypianie oraz znacznie efektywniejszy sen w nocy.

Duża w tym zasługa dotlenienia organizmu, a także zmęczenia po treningu, co naturalnie zachęca do podjęcia odpoczynku i położenia się do łóżka. Warto jednak pamiętać, że w jesieni i zimie w nocy jest często znacznie większa ilość zanieczyszczeń w powietrzu, a bieganie wieczorem może być niebezpieczne dla naszego zdrowia, szczególnie w przypadku korzystania z tras w okolicy ruchliwych ulic. Dlatego podczas wieczornych treningów należy wyposażyć się w elementy odblaskowe i nie zapomnieć o posiadaniu ze sobą telefonu komórkowego oraz wody mineralnej.

Niestety nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o to, czy lepiej biegać rano, czy wieczorem. Wszystko zależy tak naprawdę od indywidualnych preferencji, a także od celu, jaki przyświeca treningowi. Zachęcamy do samodzielnego przetestowania obu tych opcji i sprawdzenia, która z nich lepiej działa na organizm!