Po co mi buty do biegania?

Podstawowy błąd początkujących biegaczy to niewiedza o tym, jak wiele dobrego daje nam dobre obuwie przeznaczone do wykonywania tego sportu. Przez tą niewiedzę bardzo wielu początkujących kończy z kontuzją, która uniemożliwia dalsze rozwijanie biegowej pasji. Dobre buty do biegania chronią nasze stawy, kości oraz mięśnie. W najgorszych przypadkach bieganie bez dobrego obuwia może skończyć się kontuzją nawet już po miesiącu aktywności biegowej. Jeśli chcemy oddać się bezpiecznie naszej pasji, to polecam najpierw zaopatrzyć się w dobre sportowe obuwie.

No dobrze, ale w takim razie jakie buty mam kupić?

Kupując buty do biegania trzeba pamiętać, że nie ma złotego modelu buta, który będzie odpowiadał każdemu. Wybierając odpowiedni dla siebie model musimy zwrócić uwagę na kilka podstawowych czynników:

  • Waga użytkownika – ta kwestia jest dość prosta i sprowadza się do jednej podstawowej zasady: im większa waga tym amortyzacja jest ważniejsza. Trzeba pamiętać, że nacisk na Twoje kolana podczas biegu jest 2-3 razy większy niż Twoja waga. Im większa waga tym większy nacisk na kolana. Jeśli użytkownik waży np. 90 (nawet jeśli są to tylko mięśnie), to nacisk na kolana może wynieść aż do 270 kg! Dobra amortyzacja w bucie jest swego rodzaju zabezpieczeniem przed podłożem. Dzięki temu nacisk, któremu poddawane są nasze stawy jest zmniejszony.
  • Amortyzacja – ilość oraz gęstość pianki odpowiada za poziom amortyzacji w butach. Słabszej jakości pianka lub mniejsza jej gęstość może doprowadzić również do szybszego zużywania się butów. Większa waga użytkownika prowadzi do szybszego zniszczenia tej pianki. Generalnie możemy ten aspekt również możemy spłycić do zasady im większa waga tym potrzeba większej ilości i większej gęstości pianki.
  • Wysiłek – wybierając buty, dobrze jest być zdecydowanym na intensywność własnego wysiłku. Jeśli jest się zaawansowanym biegaczem, pokonującym dobre kilka razy w tygodniu duże odległości, lepiej jest wydać więcej pieniędzy na lepszy model butów, z lepszą amortyzacją. Szybkość „znoszenia” butów drastycznie się obniży. Jednorazowo wydamy więcej pieniędzy, ale w dłużej perspektywie na pewno zaoszczędzimy sporo gotówki. Początkujący biegacze nie potrzebują na ogół tak zaawansowanych modeli, gdyż intensywność ich treningu, a co za tym idzie zużywanie się butów drastycznie zwalnia.
  • Bieganie po asfalcie czy w terenie – jest to kolejna ważna kwestia, która determinuje potrzebę kupna butów z lepszą amortyzacją. Rodzaj nawierzchni wpływa na intensywność treningu i tak samo jak wszystkie poprzednie parametry na żywotność obuwia. Bieganie po twardy terenie (np. po asfalcie) znacznie intensyfikuje nasz wysiłek w porównaniu do biegania na miękkiej nawierzchni (np. las).
  • Typ stopy – ma największe znaczenie gdy biegamy po równej nawierzchni takiej jak asfalt. Pronacja to naturalne ułożenie stopy do wewnątrz, które działa jak amortyzator. Supinacja to ruch stóp do zewnątrz. Jeśli nie wiemy jaki rodzaj stopy mamy, wystarczy obejrzeć jakąś starą parę butów. Część podeszwy, która będzie bardziej wytarta świadczy do supinacji lub pronacji. Wybierając obuwie do biegania powinniśmy pamiętać o tym parametrze, abyśmy mogli dobrać właściwy model do naszej stopy.