Wspólne bieganie może okazać się doskonałym pomysłem na spędzenie rodzinnego czasu. Aktywność na świeżym powietrzu pozwoli nam zadbać o zdrowie, polepszy samopoczucie, a do tego nawiążemy lepsze relacje z członkami rodziny. Bieganie w grupie dla wielu osób jest znacznie ciekawsze niż bieganie samemu, jednak jest też nieco bardziej skomplikowane. Tutaj wszyscy muszą dostosować się do jednego tempa. Zatem jak szybko biegać podczas rodzinnego treningu? 

Dobre tempo, czyli jakie tempo?

Zacznijmy od tego, czym właściwie jest tempo biegu. Otóż jest to czas, w jakim średnio pokonujemy jeden kilometr. Aby obliczyć tę wartość, wystarczy podzielić czas aktywności przez liczbę przebiegniętych kilometrów.

U zawodowych biegaczy będą to oczywiście znacznie wyższe wartości niż u amatorów. Tempo powinno być lepsze w miarę upływy czasu i wykonywanych treningów. Jeśli po długim czasie wciąż jesteśmy na takim samym poziomie, z którego zaczynaliśmy, to warto przeanalizować swoje plany treningowe, bo być może potrzebują one pewnej modyfikacji.

Tempo może być też różne w zależności od rodzaju jednostki treningowej. Podczas długich biegów będzie ono znacznie wolniejsze niż podczas treningu interwałowego na stadionie.

Wspólne bieganie jednym tempem

Gdy rodzina wybiera się na wspólne bieganie, aby spędzić razem czas, oczywiste jest, że wszyscy muszą biec jednym tempem. A jakie tempo wybrać? To zależy właściwie od tego, co naszym treningiem chcemy osiągnąć. Jeśli ma to być spokojny bieg dla przyjemności, to najlepiej biegać w tzw. pierwszym zakresie intensywności. A co to takiego? Otóż jest to tempo biegu, którego używa się właśnie podczas spokojnych treningów, takich jak długie wybiegania. Biegając takim tempem, nasze tętno powinno być na poziomie 65-75% tętna maksymalnego. Jeśli nie posiadamy pulsometru to nic straconego. Możemy dopasować bieg na podstawie własnego samopoczucia. O biegu w pierwszym zakresie mówi się też, że jest to bieg konwersacyjny, czyli taki, podczas którego możemy spokojnie rozmawiać. To może być naszym wyznacznikiem.

Niestety nie można określić jednej konkretnej wartości dla wszystkich. Każdy organizm jest inny i inaczej reaguje na wysiłek. Niektórzy wykonują spokojny bieg w tempie 7 min/kim, a inni w tempie 4 min/km. U osób początkujących średnio jest to zakres od 6 do 8 minut na kilometr.

Co zrobić w przypadku rozbieżności?

Może zdarzyć się też tak, że między dwoma członkami rodziny będzie bardzo duża rozbieżność, jeśli chodzi o komfortowe tempo. Jedna osoba będzie czuła, że biegnie za wolno, a dla drugiej będzie to nadal za szybko. Co zrobić w takiej sytuacji? Niestety w tym przypadku najlepiej rozdzielić swoje treningi. Dostosowywanie się do tempa drugiej osoby w przypadku tak dużej rozbieżności nie będzie miało zbyt wiele sensu. Osoba, która pobiegnie tempem osoby wolniejszej nie wyniesie nic z treningu, a gdy biegacz wolniejszy pobiegnie tempem szybszego, zmęczy się na samym początku, a do tego prawdopodobieństwo, że dozna kontuzji będzie znacznie większe.